Havermout met gebakken banaan

Havermout met gebakken banaan

Een van mijn favoriete guilty pleasure ontbijtjes is havermout met gebakken fruit. Ik kies meestal banaan of appel. Het is misschien niet een ├ęcht recept te noemen.. maar lekkere inspiratie voor jouw volgende ontbijtje is het natuurlijk wel!

Gezonde havermout?

hahaha ja sorry.. voor een echt gezond begin van de dag moet je deze kom niet maken. Maar als je heel veel havermout eet en je bijvoorbeeld nog gaat sporten/bent wezen sporten, dan is dit wel echt en topper om je af en toe te verwennen. En het voordeel te behouden van lang vol te zitten na je ontbijt. Typisch gevalletje van gezondigen!

Pan of magnetron?

In de basis maak je havermout met 40 tot 50 gram havervlokken en 200 ml (plantaardige) melk. Als ik tijd heb maar ik de havermout zelf in een pannetje. Maar er zijn ook genoeg dagen dat ik niet genoeg tijd heb, maar wel de dag wil beginnen met een lekker havermoutje. En dan gebruik ik ook regelmatig de magnetron. Zorg dan wel voor een kom die groot genoeg is, zodat de havermout niet kan overlopen.

Ingredi├źnten

  • 40 tot 50 gram havervlokken
  • 200 ml (plantaardige) melk
  • een halve banaan
  • kneepje vloeibare boter of theelepel kokosolie
  • 1 theelepel honing
  • 1 theelepel kaneel
  • handje vol blauwe bessen
  • optioneel: gehakte pecannoten en een theelepel pindakaas

Bereiding

  1. Snijd als eerste de banaan in stevige plakken. Verwarm de boter of kokosolie in een koekenpan en leg de stukjes banaan in de pan als de boter/olie heet is.
  2. Strooi een flinke snuf kaneel over de stukjes banaan, en verdeel de honing over de banaan als ze al wat zijn aangebakken.
  3. Draai de stukjes voorzichtig om en bak aan beide kanten tot ze mooi gekarameliseerd zijn.
  4. Verwarm ondertussen in een steelpannetje de (plantaardige) melk. Roer de havervlokken door de melk zodra deze aan de kook is gebracht. Zet het vuur lager, en kook de havermout in zo’n 15 minuten gaar.
    Opties: je kunt nu een deel van de blauwe bessen de laatste minuutejs mee laten koken in de havermout. En je zou een theelepel cacao aan de havermout kunnen toevoegen.
  5. Breng de havermout ook op smaak met een snuf kaneel en optioneel de stukjes pecannoot en een klein snufje zout.
  6. Als de havermout heel dik is kun je de havermout nog wat los roeren met een scheutje melk. Doe alles in een kom, en maak af met de plakjes banaan, de bosbessen en als je er echt een feestje van wilt maken een theelepel pindakaas zeezout-karamel.
  7. En de laatste stap is: geniet van je ontbijtje (of lunch) en maak er een top dag van!

Extra inspiratie: deze gebakken bananen kun je natuurlijk ook gebruiken om een kom yoghurt met muesli op te leuken.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


The Baking Bucketlist - 2018