Meatless March Challenge – Week zonder Vlees

Meatless March Challenge – Week zonder Vlees

Yehess! Wij hebben de eerste week zonder vlees overleefd en het gaat tot nu toe best goed deze Meatless March. Met de morele support van Mandy van Mandy and More gaat het helemaal goed komen! Vandaag begint de Nationale week zonder vlees georganiseerd door Isabel van De Hippe Vegetariër.

Waarom een week zonder vlees?

Wanneer je één week geen vlees eet bespaar je ongeveer 130 liter watergebruik. Wanneer je één week geen vlees eet bespaar je 13.3 kg CO2eq, of te wel uitstoot van broeikasgassen. De gemiddelde vleeseter in Nederland consumeert 110 gram vlees per dag, bestaande uit 14% rundvlees, 13% varkensvlees, 17% kippenvlees en 48% bewerkt vlees. Door het niet consumeren van vlees wordt er per persoon tijdens de Nationale Week Zonder Vlees 770 gram minder vlees geconsumeerd.

Dagje geen vlees gedurende een heel jaar?

Voor mij is het geen vlees eten voor een maand echt een uitdaging. Ik houd ontzettend van vlees. Maar ik hoor dat ik na deze maand een goede balans kan vinden in minder vlees eten. En er dan met name bewust voor te kiezen (het liefste góed vlees, en dus geen kiloknallers) in plaats van automatisch vleeswaren op mijn brood te doen of snel spekjes bij de stamppot. En hopelijk ben jij door de Nationale Week Zonder Vlees, straks ook gemotiveerd om standaard één of meer dagen in de week geen vlees te eten. Dan begint het verschil dat je maakt voor het milieu en de dieren natuurlijk echt op te tellen! Per dag in de week geen vlees die je een jaar lang volhoudt, bespaar je: bijna 6 kilo aan vlees, zo’n 565 kilometer rijden met de gemiddelde auto en tegen de 1000 liter aan water.

Maar dat is toch moeilijk??

Ja, natuurlijk is het lastig om je gewoontes aan te passen en vlees te laten staan. Een bitterbal op de borrel op vrijdag, gebakken spekjes bij de stamppot of wat kip in een wokmaaltijd. Ik merk dat ik nu een stuk beter moet nadenken over wat ik ga koken en wat ik bijvoorbeeld ga eten tijdens de lunch. Gelukkig kwamen de zussen van Your Mealplanners to the rescue! Zij delen hun vegetarische menu’s. Zodat je komende week of weken precies weet wat je zou kunnen maken om het makkelijker te maken!

Weekmenu

In het menu delen ze een boodschappenlijstje en ideetjes voor vega ontbijtjes, lunches en avondeten. Het leuke is dat ze recepten maken waarbij je dezelfde ingrediënten een aantal keer kan gebruiken, zodat je niets hoeft weg te gooien. Mijn favoriet is toch wel hun gado gado met tempeh! Zo lekker! En ideaal als je nog wat extra veggies wilt opmaken. Andere toppers zijn de prachtige bieten burgers, een curry met linzen en kokosmelk of mijn pasta a la Norma die ik vorige week al deelde!

 

Vegetarisch Weekmenu 1: Weekmenu 22

Vegetarisch Weekmenu 2:Weekmenu 23

Dus haal genoeg inspiratie uit deze twee weekmenu’s en heel veel succes komende week!

 

Liefs, Saskia



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


The Baking Bucketlist - 2018